در عصر اقتصاد دیجیتال، داده های شخصی به صورت گستردهای از سوی شرکتهای فناوری پردازش میشود و اشخاص به عنوان مصرف کننده محصولات فناوری، تولیدکننده مواد اولیه این شرکتها هستند.
به عبارت دیگر دادههای شخصی سوخت پلتفرمهای بزرگ و شرکتهای فناوری محسوب میشود که در ازای استفاده کاربران از محصولات پلتفرمی، در اختیار شرکتها قرار میگیرد. بنابراین اشخاص موضوع داده کنترلی بر دادههای شخصی خود ندارند و این موضوع میتواند سبب نقض حقوق و آزادیهای اساسی آنان شود. بیشتر قوانین حمایت از دادههای شخصی با همین رویکرد نگارش یافتهاند و روح حاکم بر آنان، تدارک قواعد و ابزارهای حقوقی برای حمایت از دادههای شخصی کاربران است.
سرفصلها
- حق محدود کردن پردازش
- حق آگاهی
- حق انتقالپذیری دادهها
- حق دسترسی
- حق تصحیح
- حق حذف
- حق اطلاعرسانی در صورت نقض دادهها
- حق شکایت
- حق اعتراض
- حق خودکار نبودن تصمیمگیریها