- سه شنبه 1 آبان 1403
October 22, 2024

معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی

نشست نخبگانی بررسی ابعاد حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و عملیات وعده صادق2 جمهوری اسلامی ایران برگزار شد



نشست نخبگانی بررسی ابعاد حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و عملیات وعده صادق2 جمهوری اسلامی ایران برگزار شد      

نشست نخبگانی بررسی ابعاد حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و عملیات وعده صادق2جمهوری اسلامی ایران برگزار شد


در راستای وقایع اخیر دهشناک رژیم غاصب صهیونیستی  و حمله به لبنان و پاسخ جمهوری اسلامی ایران  با عملیات وعده صادق2، معاونت تحقیقات،آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی رئیس جمهور نشست بررسی ابعاد حقوقی این حمله را مورد بررسی قرار داد.
در این برنامه که در تاریخ دوشنبه23مهرماه1403 در این معاونت برگزار گردید  دکتر نصرالله ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اثبات نقض حقوق بین‌الملل توسط اسرائیل مسئله اصلی ما نیست بلکه نحوه کنترل و مدیریت و مجازات این رژیم در برابر نقض آشکار حقوق بین‌الملل مسئله می‌باشد  بحث در مورد ضمانت اجرای حقوق بین‌الملل  این است که چگونه جامعه بین المللی و کشورها می توانند از ابزارها و مکانیز‌ها برای لازم الاجرا کردن حقوق بین‌الملل استفاده کنند. یکی از ابزارهای جامعه بین‌المللی دیوان کیفری بین المللی است. همچنین سازمان ملل دفتری زیر نظر دبیرکل سازمان ملل دارد که از ژنوساید جلوگیری می‌کند و مسئولیت برای حمایت از قربانیان نسل کشی دارد. ابزار مهم دیگر اعمال امبارگو و تحریم بازار مالی علیه رژیم صهیونیستی است. تشکیل گروه‌های حقیقت یاب توسط کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی و بحث مستندسازی و ثبت اسناد جنایات رژیم صهیونیستی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای پیگیری پرونده‌های نقض حقوق بین‌الملل و استفاده از دادگاه‌های مستقل کیفری تخصصی در سطح منطقه‌ای از دیگر ابزارهای مهم است.  
در ادامه دکتر هیبت الله نژندی منش عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه ابعاد حقوقی شهادت سید حسن نصرالله و ترور ایشان توسط رژیم صهیونیستی صحبت کردند.ایشان اشاره کردند: رژیم صهیونیستی برای جنایات خود مبنای حقوقی پیدا می‌کند و معتقد است که کسانی که ترور می‌شوند اهداف مشروع نظامی طبق حقوق بشردوستانه هستند. مزیت نظامی در حقوق بشردوستانه بهانه‌ای است برای دولت‌ها که فرماندهان نظامی را بتوانند در هر جا که باشند ترور کنند. اما ضرورت نظامی را باید به صورت مضیق و محدود تفسیر کرد. نباید مشارکت  مستقیم غیرنظامیان در مخاصمه را اینقدر موسع تفسیر کنیم که به هدف نظامی مشروع تبدیل شوند. همچنین دکتر نژندی منش در ادامه  به تعریف مایکل اشمیت تئوریسین و نویسنده در تعریف تروریست اشاره کردند که گفته است: بستگی دارد شما کجا ایستاده باشید.جایی که شما ایستاده اید طرف مقابلتان تروریست است.
در پایان دکتر عبدالحسین صفایی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳ را مورد تحلیل قرار دادند. ایشان بیان کردند:این قطعنامه را ۱۲۴ کشور به آن رای مثبت داده‌اند و به نوعی عام الشمول محسوب می‌شود. این قطعنامه ناظر بر رای مشورتی دیوان بین المللی دادگستری اسرائیل را اشغالگر می‌خواند و از این رژیم اشغالگر می‌خواهد که در اسرع وقت به اشغال خاتمه دهد؛ شهرک سازی را متوقف کند و خسارت اشخاص حقیقی و حقوقی را بپردازد و از کشورهای دیگر می‌خواهد که از شناسایی وضع موجود رژیم صهیونیستی ممانعت کنند. با توجه به عضویت کشورها در کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۴۸ نسل کشی و با توجه به سایر نظام اسنادی حقوق بین‌الملل کشورها باید از حمایت از رژیم صهیونیستی ممانعت به عمل آورند و با مکانیزم حقوقی جنایتکاران را مجازات نمایند.
در پایان برنامه دکتر غمامی معاون تحقیقات و دکتر فرهمندزاد دبیر این نشست به ارائه نکات و جمع بندی خود از این برنامه پرداختند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

نظرات

نظر شما

اخبار مرتبط