بر اساس قانون، شکایت مردم از دولت (ادارات، کارکنان دستگاهها، ماموران و مصوباتی که هر دستگاه یا مسئول صادر میکند) در مرجعی به نام دیوان عدالت اداری انجام میپذیرد.
طبق آخرین تغییرات این قانون مردم باید قبل از مراجعه به دیوان عدالت اداری، در خود همان دستگاه که از آن شکایت دارند، درخواست خود را مطرح نمایند.
دستگاه ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید، مکلف است حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ قطعی را به فرد درخواست کننده ارائه کند.
در صورت خودداری دستگاه از پاسخ یا عدم رضایت فرد درخواست کننده از پاسخ آن دستگاه، وی میتواند شکایت خود را نزد دیوان عدالت اداری ثبت کند تا مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.